The ceramic art of the Maruanum

it would enchant you like artistic language

Authors

  • Célia Souza da Costa
  • Wanda Maria da Silva Ferreira Lima
  • Elivaldo Serrão Custódio

Keywords:

Louceiras the Maruanum, Mother of clay, Cultural heritage, Amapá

Abstract

This article aims to analyze the influence of the enchantment in the ceramic art produced in the locality of Maruanum, located in the rural zone of the city of Macapá. The production of this art and the maintenance of the tradition of create-know-how of the pieces rests with the women known as the Maruanum Louceiras. It is a study that used the phenomenological hermeneutic methodology, with an exploratory basis of qualitative nature focused on field research, on-site observation and interview as a form of investigation. The theoretical contribution points to studies of Costa (2014), Nunes Filho (2003), among others. As a result of this research, we find that the craft of creating-know-how of Maruanum Louceiras is permeated by respect for the mystical being "Mother of clay" or "Grandmother". The whole process of production of the pottery is based on the permission of the "Mother of clay", with the removal of the clay until the thanks for the good burning of the piece. These women have a subjective connection with the enchanted and the belief rooted in the "Mother of clay", influence transferred from generation to generation, because the dishes have transcendence of indigenous and African cultures in their relationship with local nature (kills, rivers, land And forest) and this relationship is materialized today in ceramics, an artistic activity surrounded by the forces of enchantment.

Author Biographies

Célia Souza da Costa

Doutoranda em Educação (PUC/PR). Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Graduada em Jornalismo, Direito e Filosofia. Especialista em Docência do Ensino Superior. Membro do Grupo Estudo, Pesquisa e Preservação da Cultura Material do Amapá (UNIFAP/CNPq).

Wanda Maria da Silva Ferreira Lima

Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Especialista em Arte-Educação em Instituições Culturais, pela Universidade Federal do Amapá – UNIFAP. Graduada em Licenciatura Plena em Educação Artística com Habilitação em Música, pela Faculdade Estadual de Educação do Pará – UEPA.

Elivaldo Serrão Custódio

Doutorando em Teologia pela Escola Superior de Teologia (Faculdades EST) em São Leopoldo/RS, Brasil. Bolsista da CAPES. Mestre em Direito Ambiental e Políticas Públicas pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Docente da Secretaria de Estado de Educação do Amapá (SEED). Editor Associado da Revista Identidade da Faculdades EST. Membro do Grupo de Pesquisa Currículo, Identidade Religiosa e Práxis Educativa (Faculdades EST), do Grupo de Pesquisa Identidade (Faculdades EST), do Grupo de Pesquisa Centro de Estudos Políticos, Religião e Sociedade (CEPRES-UNIFAP/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Educação, Relações Étnico-raciais e Interculturais (UNIFAP/CNPq).

Published

2022-03-31

How to Cite

Costa, C. S. da, Lima, W. M. da S. F., & Custódio, E. S. (2022). The ceramic art of the Maruanum: it would enchant you like artistic language. Identidade!, 21(2), 199–212. Retrieved from http://198.211.97.179/periodicos_novo/index.php/Identidade/article/view/1419

Issue

Section

RELIGIÃO, IDENTIDADE E HISTÓRIA

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